Bilim ve Teknoloji Haftası (TTK. nun 66 sayılı, 30.4.1998 tarihli kararıyla eklenen hafta)
TDK sözlüğünde bilim şöyle tanımlanıyor:
Bilim “Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli bilgi.”
“Genel geçerlik ve kesinlik nitelikleri gösteren yöntemli ve dizgesel bilgi.”
“Belli bir konuyu bilme isteğinden yola çıkan, belli bir ereğe yönelen bir bilgi edinme ve yöntemli araştırma süreci.”
Bilim ile uğraşan bir kişinin bu tanımları yeterli bulmayacağını söylemeye gerek yoktur. Bu nedenle, bilimin eksiksiz bir tanımını yapmaya kalkışmak yerine, onu açıklamaya çalışmak daha doğru olacaktır.
İnsan doğaya egemen olmak ister!
Derler ki insanoğlu var oluşundan beri doğayı bilmek, doğaya egemen olmak istemiştir. Bu nedenle, insan var oluşundan beri doğayla savaşmaktadır. Son zamanlarda, bu görüşün tersi ortaya atılmıştır: İnsan doğayla barış içinde yaşama çabası içindedir. Bence bu iki görüş birbirlerine denktir. Bazı politikacıların dediği gibi, sürekli barış için, sürekli savaşa hazır olmak gerekir.
Gök gürlemesi, şimşek çakması, ayın ya da güneşin tutulması, hastalıklar, afetler, vb. doğa olayları bazen onun merakını çekmiş, bazen onu korkutmuştur.
Öte yandan, bu olgu, insanı, doğadan korkusunu yenmeye ve merakını gidermeye zorlamıştır. Korkuyu yenebilmenin ya da merakı gidermenin tek yolunun, onu yaratan doğa olayını bilmek ve ona egemen olmak olduğunu, insan, önünde sonunda anlamıştır. Peki, insanoğlunun doğayla giriştiği amansız savaşın tek nedeni bu mudur? Başka bir deyişle, bilimi yaratan güdü, insanoğlunun gereksinimleri midir?
Elbette korku ve merakın yanında başka nedenler de vardır. İnsanın (toplumun) egemen olma isteği, beğenilme isteği, daha rahat yaşama isteği, üstün olma isteği vb. nedenler bilgi üretimini sağlayan başka etmenler arasında sayılabilir. İnsanın korkusu, merakı ve istekleri hiç bitmeden sürüp gidecektir. Öyleyse, insanın doğayla savaşı (barışma çabası) ve dolayısıyla bilgi üretimi de durmaksızın sürecektir.
Bilim neyle uğraşır?
Bilimin asıl uğraşı alanı doğa olaylarıdır. Burada doğa olaylarını en genel kapsamıyla algılıyoruz. Yalnızca fiziksel olguları değil, sosyolojik, psikolojik, ekonomik, kültürel vb. bilgi alanlarının hepsi doğa olaylarıdır. Özetle, insanla ve çevresiyle ilgili olan her olgu bir doğa olayıdır. İnsanoğlu, bu olguları bilmek ve kendi yararına yönlendirmek için var oluşundan beri tükenmez bir tutkuyla ve sabırla uğraşmaktadır.
Başka canlıların yapamadığını varsaydığımız bu işi, insanoğlu aklıyla yapmaktadır.
Bilimin gücü
Bilim, yüzyıllar süren bilimsel bilgi üretme sürecinde kendi niteliğini, geleneklerini ve standartlarını koymuştur. Bu süreçte, çağdaş bilimin dört önemli niteliği oluşmuştur:
Çeşitlilik, süreklilik, yenilik ve ayıklanma.
Çeşitlilik
Bilimsel çalışma hiç kimsenin tekelinde değildir, hiç kimsenin iznine bağlı değildir. Bilim herkese açıktır. İsteyen her kişi ya da kurum bilimsel çalışma yapabilir. Dil, din, ırk, ülke tanımaz. Böyle olduğu için, ilgilendiği konular çeşitlidir; bu konulara sınır konulamaz. Hatta bu konular sayılamaz, sınıflandırılamaz.
Süreklilik
Bilimsel bilgi üretme süreci hiçbir zaman durmaz. Krallar, imparatorlar ve hatta dinler yasaklamış olsalar bile, bilgi üretimi hiç durmamıştır; bundan sonra da durmayacaktır.
Bir evrim süreci içinde her gün yeni bilimsel bilgiler, yeni bilim alanları ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla, bilime, herhangi bir anda tekniğin verdiği en iyi imkânlarla gözlenebilen, denenebilen ya da var olan bilgilere dayalı olarak usavurma kurallarıyla geçerliği kanıtlanan yeni bilgiler eklenir.
Ayıklanma
Bilimsel bilginin geçerliği ve kesinliği her an, isteyen herkes tarafından denetlenebilir. Bu denetim sürecinde, yanlış olduğu anlaşılan bilgiler kendiliğinden ayıklanır; yerine yenisi konulur.
Bu noktada şu soru akla gelecektir. Sürekli yenilenme ve ayıklanma süreci içinde olan bilimsel bilginin doğruluğu, evrenselliği savunulabilir mi? Bu sorunun yanıtını verebilmek için, bilimsel bilginin nasıl üretildiğine bakmamız gerekecektir. Sanıldığının aksine, bilimsel bilgi üretme yolları çok sayıda değildir; yalnızca iki yöntem vardır. Bu yöntemler başka bir yazının konusu olacaktır.
eokul sonuçlar
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Etiketler
- 19 MAYIS ATATÜRK'Ü ANMA GENÇLİK VE SPOR BAYRAMI (1)
- 23 NİSAN MİLLİ EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI (1)
- 8 MART DÜNYA KADINLAR GÜNÜ (1)
- AHİLİK HAFTASI - Ekimin 2. pazartesi ile başlayan hafta (1)
- ANKARA'NIN BAŞKENT OLUŞU (1)
- ANNELER GÜNÜ (1)
- ATATÜRK HAFTASI (1)
- ATATÜRK'ÜN ANKARAYA GELİŞİ (1)
- AVRUPA GÜNÜ (1)
- BABALAR GÜNÜ - Haziranın 3. Pazar Günü (1)
- Belirli-Gun-Ve-Haftalar (1)
- BİLİM VE TEKNOLOJİ HAFTASI (8 - 14 Mart) (1)
- BİRLEŞMİŞ MİLLETLER GÜNÜ (1)
- CAMİİLER HAFTASI - Ekim Ayının 1. Haftası (1)
- CUMHURİYET BAYRAMI (1)
- CÜZZAM HAFTASI (25 - 31 Ocak) (1)
- DEPREM HAFTASI (1 - 7 Mart) (1)
- DÜNYA AIDS GÜNÜ (1 Aralık) (1)
- DÜNYA GIDA GÜNÜ (1)
- DÜNYA KOOPERATİFÇİLİK GÜNÜ (1)
- DÜNYA MADENCİLER GÜNÜ (4 Aralık) (1)
- DÜNYA METEOROLOJİ GÜNÜ (23 Mart) (1)
- DÜNYA SU GÜNÜ (22 Mart) (1)
- DÜNYA TİYATRO GÜNÜ (1)
- DÜNYA ÇEVRE GÜNÜ - KONUŞMA (1)
- DÜNYA ÇOCUK GÜNÜ (1)
- DÜNYA ÇOCUK KİTAPLARI HAFTASI (1)
- DÜNYA ÇOCUK ŞİİRLERİ GÜNÜ (1)
- DÜNYA ÇİFTÇİLER GÜNÜ (1)
- E-OKUL Not girişleri (1)
- E-OKUL VERİ GİRİŞİ (1)
- E-Okul Not İşlemleri (1)
- E-Okul Sınıf Listesi (1)
- E-Okul resim işlemleri videolu anlatım (1)
- E-Okul Öğrenci Dosya Bilgileri (1)
- E-Okul Öğrenci kitap girişi (1)
- E-Okul 2007 Öğretim yılı (1)
- E-Okul DAVRANIS_NOTLARI_GIRISI (1)
- E-Okul Güvenlik (1)
- E-Okul IOGM_Ogr_Gel_Rapor (1)
- E-Okul Nedir? (1)
- E-Okul Veli Bilgilendirme Sistemi (1)
- E-Okul ilköğretim yönetmenliği (1)
- E-Okul Öğrenci Anketi (1)
- E-Okul İlçe Ekranları (1)
- EBELER HAFTASI (21 - 28 Nisan) (1)
- ENERJİ TASARRUFU HAFTASI (1)
- Eokul Haftalık ders progamları (1)
- Eokul Nedir? (1)
- GAZETECİLER GÜNÜ (10 Ocak) (1)
- GAZİLER GÜNÜ (19 Eylül) (1)
- HAVA ŞEHİTLERİ GÜNÜ (1)
- HAYVANLARI KORUMA GÜNÜ (1)
- HEMŞİRELER HAFTASI (12 - 18 Mayıs) (1)
- KANSER HAFTASI (1)
- KIZILAY HAFTASI (1)
- KÜTÜPHANE HAFTASI (1)
- MEB'in Sağladığı Burslar (1)
- MEVLANA HAFTASI (2-9 Aralık) (1)
- MÜZELER HAFTASI (1)
- MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI VAKFI KURULUŞ GÜNÜ (1)
- NATO GÜNÜ (1)
- NEVRUZ BAYRAMI (21 Mart) (1)
- OKUMA BAYRAMI (1)
- ORMAN HAFTASI (1)
- POLİS TEŞKİLATI'NIN KURULUŞ GÜNÜ (10 Nisan) (1)
- SAKATLAR HAFTASI (1)
- SAĞLIK HAFTASI (1)
- TIP BAYRAMI (14 Mart) (1)
- TRAFİK HAFTASI (1)
- TURİZM HAFTASI (1)
- TUTUM YATIRIM VE TÜRK MALLARI HAFTASI (1)
- TÜRK BÜYÜKLERİ GÜNÜ (1)
- TÜRK DİL BAYRAMI (26 Eylül) (1)
- TÜRK STANDARTLARI HAFTASI (Ekim Ayının 3. Haftası) (1)
- ULUSLARARASI IRK AYIRIMI İLE MÜCADELE GÜNÜ (21 Mart) (1)
- VAKIFLAR HAFTASI (1)
- VEREMLE SAVAŞ EĞİTİMİ HAFTASI (1)
- VERGİ HAFTASI (Mart Ayının Son Haftası) (1)
- Veli Bilgilendirme Sistemi (1)
- YANGINDAN KORUNMA HAFTASI (1)
- YAŞLILARA SAYGI HAFTASI (18 - 24 Mart) (1)
- YENİ YIL [YILBAŞI] (1)
- ZAFER BAYRAMI (30 Ağustos) (1)
- alternetif eokul (1)
- dynet (1)
- e okul (1)
- e-Okul-SSS (1)
- e-okul (1)
- e-okul Belirli gün ve Haftalar (1)
- e-okul Öğrenci Arama (1)
- e-okul Veli Bilgilendirme Sistemiz Menüleri (1)
- e-okul Yöneltme Yönergesi İşlemleri (1)
- e-okul Öğretmenler günü konuşma metni (1)
- e-okula giriş (1)
- eokul Veli Bilgilendirme Sistemi (1)
- ilsis (1)
- thinkquest (1)
- ÇANAKKALE ZAFERİ (1)
- Öss değişikliği 2010'a kaldı (1)
- ÖĞRETMENLER GÜNÜ (1)
- İLKÖĞRETİM HAFTASI (1)
- İNSAN HAKLARI HAFTASI (1)
- İSTANBUL'UN FETHİ (29 Mayıs) (1)
- İlsis Yöneticilerine “e-Okul” Semineri (1)
- İstanbul’da E-Okul uygulaması bulunan İlk Öğretim Okulları (1)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder